بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
سهام
به دلیل افشا‌های اخیر روی سایت کدال در مورد واگذاری ۳۰ درصد سهام پتروشیمی صدف از شرکت‌های زیر مجموعه پترول چند خطی در مورد آن می‌نویسیم. 
کد خبر : ۲۷۷۶۸۲

به گزارش بورس نیوز، به طور سنتی در بازار بورس ما ۲ فاکتور اساسی تحلیل بنیادی همواره مورد توجه قرار میگیرد، نسبت قیمت به سوداوری یا p/e و نسبت قیمت به ارزش ذاتی یعنی p/nav. 

نسبت p/e عموما در مورد شرکت‌های تولیدی مورد توجه قرار میگیرد و نسبت p/nav در مورد هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری، یعنی پترول ذیل مورد دوم قرار میگیرد. حال با دانستن این مورد ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

۱- عدد ارزش ذاتی یا همان nav پترول حدود ۴۰۰ تومان بود، در این محاسبه پتروشیمی صدف با ارزش اسمی ارزشگذاری شده بود. حال با ارزشگذاری دقیق پتروشیمی صدف حدود ۱۰ همت nav آن به ۵۸۰ تومان می‌رسد.

۲- با فروش ۳۰ درصد پتروشیمی صدف و ۲ سیت مدیریتی به ارزش ۳.۹ همت رقم nav شرکت به ۵۳۰ کاهش می‌یابد که با توجه به قیمت ۲۰۰ تومانی هر سهم نسبت p/nav برابر ۳۷ درصد می‌شود. 

۳-حالا سراغ فاکتور دوم مورد اهمیت در شرکت‌های سرمایه گذاری یعنی p/e می‌رویم. از این ۳.۹ همت طبق قانون ۲۰ درصد آن را به عنوان سود شناسایی میکنند یعنی چیزی حدود ۷۸۰ میلیارد تومان، که این امر سود امسال پترول را به شکل قابل توجهی بهبود میبخشد و حدود ۶ واحد از p/e آن میکاهد و این نسبت را به حوالی ۴ می‌رساند.

۴- مابقی درامد حاصل از فروش نیز وارد جریان‌های نقد شرکت شده و جهت تسریع توسعه سایر طرح‌های در دست اجرای شرکت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

۵- عمده دلیل کاهش سود پترول کاهش سود زیر مجموعه‌های آن به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی مسئولات پتروشیمی و به خصوص اوره بوده است که بر عملکرد شرکت‌های زیر مجموعه آن مانند پتروشیمی کرمانشاه و لردگان و ... تاثیر گذاشته است.

۶- پترول مانند کشاورزی است که تا الان بیشتر مشغول کاشت بوده و هم اکنون برداشت اصلی آن اغاز شده است. افتتاح لردگان در سال گذشته، افتتاح و شروع عملیات پتروشیمی ایلام و افنتاح پتروشیمی گچساران و ... در سال آینده سود این شرکت و nav این شرکت را به شدت متحول خواهند کرد. 

در نهایت پترول با توجه به شرایط فعلی و مطالب گفته شده اینده روشنی در پیش رو دارد و میتواند از گزینه‌های بسیار مناسب سرمایه گذاری باشد.

منبع: پترونیوز

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
پترول خیلی وقته درجا میزنه ، امیدوارم با این تبلیغ شما تکان بخوره
حسن روحانی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
سلام اگراین شرکت خوبه پس کو دنبه اش حرف مفت نزن
رضا
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
دمت گرم .تیکه خوبی بود.
دنبه اش برای کارکنان و مدیرعاملش هست و دودش هم برای سهامدار هاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
این چیزها اعتماد مردمرا هرگز بر نمی گرداند چرا ریس وهم گاره بورس واقتصاد درایران یگ مشت سفیه ونادان چپاولگر نابودگر هستند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
سلام دوستان فیلم مجامع سهم توی یوتیوپ نگاه کنید وگول نخورید
محسن رجایی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
به عنوان کسی که حداقل ۵سال داخل بورس فعالیت دارم
میتونم بگم بورس ایران هبچ فاکتوری برای ارزشگذاری برای سهامدار عادی نداره
تصمیم گیرنده سهم مخصوصا سهمهای بزرگ فقط حقوقی ها هستن وتعیین کننده هم دولت محترم پس فکر اینکه سهامدار خرد بتونه با تحلیل سودی از بازار ببره کاملا شانسیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۹
از طلا گشتن پشیمان گشته ایم دستور فرمایید همان مفرق باشیم ...با همین سبک دوسال قبل با پی بر ای. ۲ وسود ۴۰۰ تومانی سهم را بالای ۱۲۰۰ به ملت قالب کردند بعد ی صغری کبری افزایش سرمایه کذای سود سهم را ۲۰ ریال پی بر ای را ۱۵۰ رسانند حالا دوباره همون سناریو دارند دنبال می‌کنند....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
اگه خوبه چرا درجا میزنه
پدر ما رو صلواتی کرد سر به سر بشم رد کردم رفته عطاشو به لقاش میبخشم
وطن دوست
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
سلام هر کس هر جا هر دروغی گفت به ضرر آن تمام خواهد شد شاید کمی طول بکشد ولی بی اعتبار می‌شود
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.